چرا در هواپیما باید گوشی را خاموش کنیم؟

از سفر بدانید
چرا در هواپیما باید گوشی را خاموش کنیم؟

یکی از موارد بسیار مهمی که در زمان سفر با هواپیما باید به آن توجه کنید و آن را رعایت نمایید، این است که تلفن همراه خود را خاموش کرده یا در حالت پرواز قرار دهید. اگر تجربه سفر با هواپیما ندارید، ایتدا پیشنهاد میکنیم راهنمای سوارشدن به هواپیما را مطالعه کنید. پس از آن مورادی است که در طول پرواز باید رعایت کنید، از جمله مهمترین آنها، خاموش کردن گوشی در طول پرواز است. علت خاموش کردن گوشی در هواپیما، امواج ساطع شده از موبایل است که می‌تواند باعث اختلال در سیگنال‌های ارسالی از طریق هواپیما شود و رادار هواپیماها و خطوط هواپیمایی را دچار اشتباه کند و احتمال بروز حادثه هوایی را بالا ببرد. در ادامه با خواندن این مقاله اطلاعات دقیق تری نسبت به این موضوع پیدا خواهید کرد.

علت خاموش کردن گوشی در هواپیما

حتما شما هم در سفر با هواپیما، این فرمان را شنیده‌اید که “تلفن‌های همراه خود را خاموش کنید”. زمانی که هواپیما پرواز کرده و به ارتفاعات بالاتر از 10 هزار پایی(فوت) می‌رسد، سیگنال‌های حاصل از تلفن همراه به چند ایستگاه هوایی برخورد می‌کند، پس از برخورد تقویت شده و سیگنال‌های قوی‌تری می‌فرستد. از آن‌جایی که سیستم هر هواپیما به تعداد زیادی سامانه الکترونیکی مجهز است، بنابراین سیگنال‌های تلفن همراه ممکن است باعث ایجاد اختلال در آن‌ها شده و در شرایط بحرانی دردسرساز شوند.

البته تا کنون هیچ سقوط هواپیمایی به دلیل روشن بودن تلفن همراه گزارش نشده، اما بی‌تاثیر بودن فرکانس‌های موبایل نیز به صورت قطعی ثابت نشده است، ولی به هر حال بیشتر شرکت‌های هواپیمایی سعی در رعایت کردن احتیاط‌‌های سفر داشته و از مسافران می‌خواهند که تلفن همراه خود را در حین پرواز خاموش کنند و یا به حالت پرواز درآورند. با وجود این که تکنولوژی تداخل امواج را بیشتر کرده و به آن‌ها وسعت داده، ولی قانون استفاده نکردن از تلفن همراه، سالیان زیادی است که در تمام دنیا در حال اجرا می‌باشد.

از دلایل دیگر خاموش کردن گوشی در هواپیما، حفظ آرامش مسافران است. تصور کنید اطرافیان شما به طور مرتب گوشی همراه خود را در دست گرفته و با صدای بلند صحبت کنند و باعث شوند آرامش شما به هم بریزد. همچنین خاموش بودن تلفن همراه و عدم استفاده از آن در طی پرواز و سفر باعث صرفه جویی در مصرف باتری تلفن همراه می‌شود.

چرا در هواپیما باید گوشی را خاموش کرد

اگر تلفن همراه را در زمان پرواز خاموش نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

شایعات زیادی در مورد سقوط‌‌های هواپیمایی و منفجر شدن آن‌‌ها شنیده‌اید و دلیل آن‌ هم استفاده از تلفن همراه توسط مسافران اعلام شده است. مثلا گفته شده که سیستم یک هواپیما در هنگام اوج‌گیری دچار مشکل شده و پس از خاموش کردن تلفن همراه مسافران قطب نما به حالت عادی برگشته است. بهتر است اعلام کنیم که تاکنون به طور رسمی هیچ گزارشی مبنی بر سقوط هواپیما به علت استفاده از موبایل اعلام نشده است.

در قسمت قبلی هم به این موضوع اشاره شد که در صورت خاموش نکردن تلفن همراه سیگنال‌های حاصل از آن و تلاش برای ارتباط برقرار کردن با مخابرات از طرف تلفن همراه شما و سایر گوشی‌های موبایل بر روی سیستم مسیریابی هواپیما اختلال می‌کنند. علاوه بر این تلاش شما برای برای برقراری ارتباط و پیدا کردن نت در سرعت بالا، باعث افزایش مصرف شارژ باتری شما خواهد شد.

چرا در هواپیما باید گوشی را خاموش کرد

چرا در هواپیما باید گوشی خاموش یا روی حالت پرواز باشد؟

حالت پرواز قابلیتی است که بر روی تمامی تلفن‌های همراه قرار گرفته. این گزینه برای این موضوع قرار گرفته که اگر فردی احتیاج به استفاده از تلفن خود را داشت، الزاما نیازی به خاموش کردن آن نیست و تنها کافی‌ست فرد این گزینه را فعال کند تا هم بتواند از دیگر امکانات موبایل خود استفاده کند و هم به سیستم راهبری و مسیریابی هواپیما آسیبی نرساند.

امواج موبایل در پرواز چگونه است؟

اصلی‌ترین علت برای خاموش کردن یا در حالت پرواز قرار دادن گوشی موبایل، امواجی است که از طریق آن ساطع می‌شود. این امواج می‌تواند موجب اختلال در مسیریابی و جهت‌یابی هواپیما شود. خاموش کردن یا در حالت هواپیما قرار دادن گوشی موبایل یک قرارداد بین المللی است که در تمام کشورهای دنیا آن را رعایت می‌کنند.

چطور در پرواز از اینترنت استفاده کنیم؟

با پیشرفت تکنولوژی در هواپیماهای مختلف، امکان استفاده از اینترنت توسط بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی بزرگ و البته در مسیرهای طولانی چند ساعته، در اختیار مسافران گذاشته می‌شود. بنابراین مسافران می‌توانند با استفاده از وای فای هواپیما و بسیاری از شبکه‌های اجتماعی با دوستان و آشنایان خود در ارتباط بوده و در طول مسیر از امکانات و سرگرمی‌های مجازی زیادی بهره‌‌مند شوند، ولی امکان برقراری تماس و ارسال پیامک از طریق خطوط تلفن همراه برای آن‌ها وجود ندارد. 

بنابراین در صورتی که بخواهید با کسی تماس برقرار کنید، می‌توانید با برنامه‌های آنلاین مثل facebook manager، telegram و whats app اقدام به انجام این کار نموده و به گشت و گذار در صفحات نت، بررسی عکس‌های اینستاگرام، بازی‌های آنلاین و… بپردازید. توجه کنید که استفاده از وای فای در برخی از هواپیماها به صورت رایگان و در برخی دیگر با پرداخت هزینه امکان پذیر است.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید