همه چیز در مورد انواع کلاس پرواز

از سفر بدانید
همه چیز در مورد انواع کلاس پرواز

اگر تا به حال تجربه خرید بلیط هواپیما و سفر هوایی را داشته باشید، حتماً درباره کلاس پروازی مطالبی را شنیده اید. اگر برای اولین بار است که با این کلمه برخورد می کنید و نمی دانید کلاس پروازی چیست و انواع کلاس پروازی کدامند تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا پاسخ سؤال خود را پیدا کنید.

کلاس پرواز هواپیما چیست؟

هنگام خرید بلیط هواپیما مسافران باید اطلاعاتی مانند شهر مبدأ، شهر مقصد، نوع پرواز، نام ایرلاین، تاریخ پرواز و … را مشخص کنند، اما یکی از گزینه هایی که پیش روی مسافران قرار دارد و هنگام خرید بلیط باید به آن توجه شود، نوع کلاس پروازی است.

کلاس پرواز یا همان درجه پرواز، شامل چند دسته می شود که هر کس با توجه به میزان بودجه ای که برای خرید بلیط در نظر گرفته می تواند یکی از انواع کلاس پرواز را انتخاب کند.

کلاس پرواز هواپیما چیست

فرقی نمی‌کند که شما بلیط سیستمی خریداری کرده باشید یا قصد داشته باشید با استفاده از بلیط چارتری پرواز کنید، در هر یک از پرواز ها می توانید با انتخاب کلاس پروازی از امکانات رفاهی متفاوتی برخوردار شوید.

یعنی شما با پرداخت مبلغی بیشتر می توانید نوع کلاس پروازی درجه یک را خریداری کنید و علاوه بر داشتن کابین جداگانه، امکانات رفاهی خصوصی دریافت کنید، اما اگر بخواهید مبلغ کمتری پرداخت کنید می‌ توانید کلاس اقتصادی را انتخاب کنید و از خدمات معمولی پرواز استفاده کنید. در ادامه بیشتر درباره انواع کلاس پروازی و خدماتی که در هر یک از این کلاس ها به مسافران ارائه می شود صحبت می کنیم.

 

چرا کلاس های پرواز متفاوت هستند؟

پرواز با هواپیما هم مانند اتوبوس و قطار قوانین خاص خود را دارد. همانطور که هنگام خرید بلیط اتوبوس می توانید بلیط VIP را خریداری کنید، هنگام خرید بلیط هواپیما هم می توانید با انتخاب یکی از انواع کلاس پروازی از صندلی های راحت و امکانات رفاهی مناسب با بودجه خود استفاده کنید.

البته بسیاری از افراد تصور می‌ کنند که به دلیل کوتاه بودن زمان سفر با استفاده از هواپیما نیازی به استفاده از خدمات ویژه در طول پرواز نیست.

اما در پروازهای طولانی مدت استفاده از خدمات کلاس های پروازی درجه به میزان زیادی می‌ تواند روی کیفیت پرواز شما و راحتی شما در طول سفر تأثیر داشته باشد.

انواع کلاس پرواز

انواع کلاس پروازی هواپیما

طبقه بندی انواع کلاس پرواز بر اساس نوع صندلی ها، امکانات ارائه شده در طول پرواز، خدمات و مزایای آن ها است. معمولاً ایرلاین های مختلف و شرکت های هواپیمایی با توجه به نوع کلاس پروازی خدمات ویژه‌ ای را به مسافران ارائه می کنند که دارای قیمت های متفاوتی هستند. انواع کلاس پروازی هواپیما عبارتند از:

 

پرواز اکونومی یا اقتصادی Economy

کلاس پروازی اقتصادی یا اکونومی در سراسر جهان جز اصلی ترین کلاس های پروازی است که توسط مسافران انتخاب می شود.

هزینه پرواز خرید کلاس پروازی اکونومی نسبت به سایر کلاس های دیگر کمتر است. در واقع تمام بلیط هایی که برای پرواز های کوتاه مدت عرضه می شوند، برای کلاس پروازی اکونومی هستند. کلاس پروازی اقتصادی جزء پرفروش ترین بلیط های هواپیمایی در کشور ما است.

 

شرایط صندلی ها و خدمات در کلاس اکونومی

  • در کلاس پروازی اقتصادی صندلی ها در کنار یکدیگر قرار دارند و فاصله کمی با هم دارند، اما مسافران به راحتی می‌ توانند در صندلی های منظم و کنار یکدیگر بنشینند. معمولاً صندلی های کلاس پروازی اکونومی قابلیت خوابیدن دارند، اما به دلیل اینکه در ردیف های نزدیک به هم چیده شده‌ اند، اگر مسافران جلویی بخواهند صندلی را بخوابانند برای مسافران ردیف پشت مزاحمت ایجاد می‌ کنند؛ بنابراین خواباندن صندلی در طول پرواز با کلاس اکونومی، کار درستی نیست.
  • معمولاً صندلی های کلاس پروازی اکونومی دارای یک میز تاشو هستند که هنگام سرو نوشیدنی یا غذا مسافران می توانند از آن ها استفاده کنند. یک جیب در قسمت پشت هر صندلی تعبیه شده و کاتالوگ های مربوط به پرواز، کارت ایمنی و … داخل آن قرار دارند.

کلاس پرواز اکونومی

امکانات کلاس پروازی اکونومی (Y)

  • از امکانات کلاس پروازی اکونومی می توان به صفحه نمایش اصلی کابین اشاره کرد. این صفحه نمایش برای همه مسافران است و در طول پرواز می توانند برنامه هایی که برای مسافران پخش می شود را از طریق این ال سی دی ببینند.
  • امکاناتی که در کلاس پروازی به مسافران ارائه می‌ شود با توجه به نوع ایرلاین متفاوت است. برخی از کلاس های پروازی در طول پرواز یک بسته غذایی آماده و نوشیدنی سرو می کنند، اما در طول پرواز های کوتاه مدت که در ساعات اولیه صبح انجام می شود، معمولاً یک میان وعده غذایی بسته بندی شده در اختیار مسافران قرار داده می‌شود. نوع خدمات و امکاناتی که در ایرلاین های مختلف به مسافران ارائه می‌شود، با توجه به خدمات کترینگ و مدت زمان پرواز متفاوت است.

 

پرواز پریمیوم اکونومی Premium Economy

کلاس پرواز پرمیوم اکونومی در واقع همان کلاس اکونومی است، اما از لحاظ راحت بودن صندلی ها و فاصله آن ها با یکدیگر تفاوت دارند.

در کلاس پروازی پریمیوم اکونومی مسافران می توانند روی صندلی هایی که از نظر اندازه بزرگ تر و راحت تر هستند استراحت کنند و پای خودشان را دراز کنند. چرا که این صندلی ها فاصله بیشتری با صندلی های جلویی و صندلی های کناری دارند.

کلاس اکونومی

امکانات کلاس پروازی پریمیوم اکونومی

تفاوت امکانات کلاس پروازی پریمیوم اکونومی با اکونومی علاوه بر صندلی ها به غذای سرو شده در این کلاس پروازی هم مربوط می شود. کیفیت غذاهایی که در این کلاس پروازی سرو می‌شود نسبت به اکونومی بهتر است، اما هزینه های بیشتری هم دارد.

 

نکته: بد نیست بدانید که گاهی اوقات قیمت پرواز اکونومی ویژه یا پریمیوم اکونومی، از پرواز های بیزینس کلاس بیشتر است؛ بنابراین حتما هنگام خرید کلاس پروازی به قیمت آن توجه داشته باشید.

 

پرواز بیزینس یا تجاری Business

کلاس پروازی بیزینس یا تجاری بیشتر به درد مسافرت های طولانی می خورد؛ بنابراین بیشتر افراد سرمایه دار و تجار هنگام خرید بلیط هواپیما، کلاس بیزینس یا تجاری را خریداری می کنند. به دلیل امکانات بیشتر و راحتی صندلی ها در کلاس پروازی بیزینس، قیمت آن نیز نسبت به کلاس پروازی اکونومی گران تر است.

شرایط صندلی ها و خدمات در کلاس پرواز بیزینس یا تجاری

  • در کلاس پروازی تجاری، صندلی های تاشو با فاصله های زیاد از یکدیگر قرار دارند. به همین خاطر مسافران در طول پرواز می توانند به راحتی استراحت کنند، پای خودشان را دراز کنند و صندلی را به حالت افقی بخوابانند و استراحت کنند.
  • معمولاً کابین تجاری دارای مبل های راحت است و افرادی که بخواهند از لب تاپ یا لوازم الکترونیکی شخصی استفاده کنند یک میز برای کار در اختیار خواهند داشت و می توانند از سایر امکانات رفاهی که توسط ایرلاین در اختیار آن ها قرار داده می شود، استفاده کنند.

پرواز بیزینس کلاس

امکانات کلاس پروازی تجاری

  • از امکانات کلاس پروازی تجاری می توان به سرو نوشیدنی های سفارشی گرم و سرد، وعده های غذایی شامل شام و ناهار اشاره کرد.
  • حتی مسافرانی که بیزینس کلاس را خریداری کرده باشند، می توانند یک خوراک مختصر نیز علاوه بر غذاها و نوشیدنی های سرو شده سفارش دهند.
  • در کلاس پروازی تجاری وسایل مسافران زودتر از بقیه جمع‌ آوری می‌ شود و برای سوار و پیاده شدن به هواپیما نیازی ندارند که در صف های طولانی بمانند و می‌ توانند از درب مخصوص به همان کلاس پروازی خارج شوند.
  • هنگام تحویل بار نیز زودتر از مسافران دیگر بار خود را تحویل می گیرند.
  • معمولاً افرادی که هزینه های بالا برای خرید کلاس پروازی تجاری پرداخت می کنند، می توانند از خدمات تشریفاتی VIP و CIP فرودگاهی نیز استفاده کنند.

بیزینس کلاس

پرواز فرست کلاس First Class

پرواز فرست کلاس یا همان کلاس پروازی درجه یک، در طول پرواز به مسافران خدمات ممتازی را ارائه می‌ کند. به طور کلی کابین پرواز فرست کلاس از سایر کلاس های دیگر جدا است.

در این کلاس پروازی مسافران می توانند یک فضای شخصی و راحت در اختیار داشته باشند و از امکانات ویژه این کلاس پروازی استفاده کنند.

معمولاً شرکت های هواپیمایی و ایرلاین های مختلف خدمات بخش خصوصی را برای مسافران کلاس پروازی درجه یک در نظر می گیرند که البته قیمت های بسیار بالایی هم دارد.

پرواز فرست کلاس

شرایط صندلی هواپیما و خدمات پرواز فرست کلاس

  • صندلی پرواز فرست کلاس تک نفره است؛ یعنی هر شخص می تواند یک صندلی فرست کلاس تک نفره کاملاً راحت برای خود داشته باشد.
  • به طور کلی برای هر نفر یک اتاقک مخصوصی است که دارای تمام امکانات رفاهی مانند مانیتور، تلویزیون، لب تاپ، ریموت کنترل، سرویس اینترنت رایگان و … است.
  • حتی افرادی که کلاس پروازی درجه یک یا همان فرست کلاس را انتخاب می‌ کنند می‌ توانند از سرویس بهداشتی جداگانه استفاده نمایند.
  • غذاهایی  در پرواز فرست کلاس کاملاً گرم است و مسافران می توانند از بین منو های متنوع غذای مورد علاقه خودشان را سفارش دهند.
  • در واقع بخش کترینگ پرواز فرست کلاس جدا است و خدمات با کیفیتی را به مسافران ارائه می‌ کند.
  • مهمانداران این کلاس پروازی نیز افرادی با تجربه هستند که می توانند خدمات ویژه را به مسافران این کلاس پروازی ارائه نمایند.
  • معمولاً چمدان و بار مسافران در بخشی که مخصوص به بار مسافران فرست کلاس است، قرار می‌ گیرد و نزدیک مسافر قرار دارد.
  • از دیگر امکانات پرواز فرست کلاس می‌توان به این نکته اشاره کرد که مسافران این کلاس پروازی هنگام سوار شدن جز آخرین نفر هایی هستند که سوار می شوند؛ یعنی نیازی نیست مدت زمان زیادی معطل شوند.
  • هنگام پیاده شدن نیز اولین مسافرانی هستند که از هواپیما خارج می شوند.

معمولاً افرادی که کلاس پروازی قهرمان فرست کلاس را خریداری می‌کنند، افراد سرمایه دار، تجار و سیاستمداران هستند که می توانند از اتاق های جلسات، لابی مخصوص و همچنین دیگر امکانات سرویس های تشریفاتی هواپیمایی نیز استفاده کنند.

تفاوت کلاس های پروازی در چیست؟

انواع کلاس های پروازی دارای قیمت های متفاوتی هستند و این تفاوت قیمت به خاطر متفاوت بودن امکانات در هر کلاس پروازی است. تفاوت کلاس های پروازی به موارد زیر مربوط می شود.

نوع صندلی

اولین نکته ای که باعث تفاوت کلاس های پروازی می شود نوع صندلی ها و فضایی است که در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

  • معمولاً در کلاس پروازی اکونومی، صندلی ها معمولی هستند و در فاصله های منظم و نزدیک به یکدیگر قرار دارند.
  • در کلاس پروازی تجاری، صندلی ها به حالت مبله هستند و دارای فضای کافی برای نشستن و استراحت مسافران هستند. در واقع کابین کلاس پروازی تجاری از کابین اقتصادی جدا است.
  • صندلی های کابین فرست کلاس نیز به صورت تک نفره و مبله هستند و دارای انواع امکانات رفاهی برای آسایش مسافران هستند.

نوع خدمات و پذیرایی

  • در کلاس پروازی اکونومی خدمات ویژه‌ای به مسافران ارائه نمی شود. تنها در طول پرواز می توانند از بروشورها و کاتالوگ های موجود در جیب پشت صندلی استفاده کنند و یا با استفاده از مانیتور اصلی کابین برنامه هایی که برای آن ها پخش می شود را تماشا کنند.
  • در بیزینس کلاس مسافران می توانند از خدماتی مانند کترینگ ویژه، سفارش غذای گرم نیز استفاده کنند. معمولاً صندلی های بیزنس کلاس اتوماتیک و جادار هستند و مسافران می توانند در یک فضای جداگانه از لب تاپ، مانیتور و وسایل شخصی خود استفاده کنند.
  • در کلاس پروازی فرست کلاس یا درجه یک، خدمات ارائه شده به مسافران بسیار ویژه است و هر شخص می تواند از صندلی های تک نفره مبله با سرویس بهداشتی مجزا و سفارش انواع نوشیدنی ها و غذای گرم استفاده کند.

امکانات رفاهی

امکانات رفاهی هریک از کلاس های پروازی نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

  • کلاس پرواز اقتصادی امکانات رفاهی ویژه ای ندارد.
  • در کلاس تجاری مسافران می توانند از امکاناتی مانند کانتر مستقل در ترمینال هواپیما و خدمات حمل و نقل بار در این کلاس پروازی استفاده کنند. مهمانداران در طول پرواز نیز به این مسافران رسیدگی بیشتری دارند.
  • امکانات رفاهی کلاس پروازی درجه یک شباهت زیادی به کلاس تجاری دارند. مسافران در پرواز فرست کلاس بعد از همه سوار می شوند و زودتر از همه پیاده می شوند. نیازی نیست این افراد در گیت های ایست و بازرسی در صف های طولانی بمانند.

 

نتیجه گیری

امکانات و خدماتی که در طول پرواز به مسافران ارائه می شود در کلاس های پروازی مختلف متفاوت است. کلاس های پروازی به طور کلی به سه دسته فرست کلاس، بیزینس کلاس و اکونومی تقسیم می شوند. هر یک از این کلاس ها دارای امکانات و قیمت های متفاوتی هستند که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفتند.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید