معرفی هواپیما های فرست کلاس ایران

از سفر بدانید
معرفی هواپیما های فرست کلاس ایران

پرواز های داخلی در کشور ایران توسط ایرلاین ‌های داخلی انجام می ‌شوند، با توجه به اینکه یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت بلیط هواپیما، کلاس پروازی است، اگر مسافری بخواهد برای سفر با هواپیما بلیط فرست کلاس تهیه کند، باید بداند کدام یک از شرکت‌ های هواپیمایی ایرانی دارای کلاس پروازی فرست کلاس هستند. ما در این نوشتار قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم.

شرکت هواپیمایی ایران ایر

۱۳ ایرلاین داخلی هستند که تمام پرواز های موجود در کشور ما را پوشش می ‌دهند. اما از آنجا که امکانات و خدمات ارائه شده در کلاس پروازی درجه یک یا همان فرست کلاس، نیازمند ناوگان هواپیمایی پیشرفته و امکانات مدرن است، اکثر ایرلاین‌ های داخلی، شرایط ارائه امکانات فرست کلاس را ندارند.

در میان این ۱۳ ایرلاین، دو ایرلاین داخلی هستند که توانسته اند با به روز رسانی خدمات خود در طول پرواز های داخلی، کلاس‌ های پروازی متعددی را در اختیار مسافران قرار دهند. اولین ایرلاین داخلی ایران ایر است که جزو ایرلاین ‌های قدیمی کشورمان است.

این ایرلاین داخلی دارای دو کلاس پروازی اکونومی و فرست کلاس است. در کلاس اکونومی که همان کلاس های معمولی هستند، صندلی ‌ها با فاصله ‌های مناسب کنار یکدیگر قرار می‌ گیرند و مسافران در طول پرواز خدمات معمولی کلاس اقتصادی را دریافت می ‌کنند.

در مقابل کلاس پروازی فرست کلاس که در این شرکت هواپیمایی با نام هما کلاس شناخته می ‌شود، دارای خدمات ویژه‌ای است. کابین فرست کلاس نیز از سایر قسمت ‌های هواپیما جدا است و مسافران می ‌توانند در طول پرواز خود از منو های متنوع غذا های گرم، نوشیدنی‌ های سرد و گرم و … استفاده کنند.

در این کلاس پروازی ظروفی که برای پذیرایی از مسافران استفاده می ‌شود، چینی هستند و قاشق و چنگال استیل در اختیار آن ها قرار می ‌گیرد. معمولاً غذا های سرو شده با بهترین کیفیت هستند. فضای کابین هما کلاس نسبت به پرواز های معمولی بسیار راحت‌تر است و صندلی ‌های مبل با فضای باز در اختیار مسافران قرار می ‌گیرد.

مسافرانی که این کلاس پروازی را تهیه کنند، هنگام سوار شدن به هواپیما بعد از همه مسافران سوار می ‌شوند و هنگام پیاده شدن از هواپیما نیز قبل از همه، بدون معطلی پیاده می ‌شوند. بدیهی است که خدمات ارائه شده در این کلاس پروازی گران‌تر از کلاس ‌های اکونومی یا معمولی است.

ایران ایر

شرکت هواپیمایی ماهان ایر

در حال حاضر بسیاری از ایرلاین ‌های داخلی هستند که نسبت به خدماتی که در طول پرواز به مسافران ارائه می‌ کنند، هزینه‌ های گوناگونی دریافت می ‌کنند و دارای کلاس ‌های نرخی هستند. یعنی مسافران با توجه به هزینه ‌ای که پرداخت می ‌کنند، در طول پرواز خدمات دریافت می ‌نمایند.

البته بیشتر ایرلاین‌ های داخلی در طول پرواز های داخلی خدمات چندانی را ارائه نمی ‌کنند. چرا که یکی از اصلی‌ ترین شرایط عرضه کلاس پروازی فرست کلاس، پرواز های طولانی مدت است. از آنجا که اکثر پرواز های داخلی ایران بیشتر از ۳ ساعت طول نمی‌ کشند، ارائه فرست کلاس چندان مقرون به صرفه به نظر نمی‌ رسد.

شرکت هواپیمایی ماهان ایر هم جزو ایرلاین ‌های داخلی پیشرفته است که برای پرواز های داخلی و خارجی دارای کلاس تجاری اکونومی و فرست کلاس است. مسافرانی که بلیط فرست کلاس ماهان ایر را خریداری کرده باشند، در طول پرواز یک پکیج آرایشی بهداشتی هدیه می ‌گیرند و در طول سفر بالش ضدعفونی شده و پتو برای استراحت در اختیار دارند.

در شرکت هواپیمایی ماهان به کودکان زیر دو سال تا ۱۲ سال، هدیه کوچکی در طول پرواز ارائه می ‌شود تا کودکان را در طول پرواز سرگرم ‌کنند. خدمات ارائه شده در پرواز های فرست کلاس نیز از نظر پذیرایی و سرویس دهی دارای کیفیت بالایی هستند.

ماهان ایر

امکانات فرست کلاس در پرواز های داخلی

در سال ‌های اخیر که بعضی از تحریم‌ ها علیه کشور ایران برداشته شده، چند شرکت هواپیمایی با خرید هواپیما های مدرن و نوسازی امکانات رفاهی آن ها، توانسته اند سرویس فرست کلاس را نیز در اختیار مسافران خود قرار دهند. سرویس فرست کلاس علاوه بر پذیرایی پیشرفته، نیاز به هواپیما های مدرن با کابین ‌های مجهز دارد. همچنین خدمات ارائه شده در کلاس پروازی فرست کلاس نه تنها در داخل هواپیما، بلکه باید در داخل فرودگاه نیز به مسافران ارائه شوند.

  • گیت ورودی و خروجی مسافران فرست کلاس باید مجهز و مجزا باشد.
  • لابی و محل استراحت مسافران فرست کلاس در فرودگاه باید از محل انتظار باقی مسافران جدا باشد و دارای امکانات تشریفاتی باشد.
  • سرویس ‌های مربوط به ترانسفر فرودگاهی که در این کلاس پروازی در اختیار مسافران قرار می ‌گیرد نیز باید مورد نظر قرار بگیرند. یعنی از خودرو های لوکس مانند بی‌ام‌و، بنز و … برای جابجایی مسافران فرست کلاس استفاده شود.

از آنجا که بسیاری از افراد مهم و سرشناس در کشور ما با هواپیما سفر می ‌کنند، امکان خرید تشریفات فرودگاهی و خدمات وی‌آی‌پی و سی‌آی‌پی فرودگاهی در طول پرواز برای این افراد وجود دارد.

هر مسافری بخواهد امکان خرید خدمات CIP فرودگاهی را با پرداخت هزینه دارد. اما خدمات VIP تنها در اختیار افراد مهم سیاسی، سران دولت ‌ها و … قرار می ‌گیرد و متاسفانه در پرواز های داخلی شرکت ‌های هواپیمایی ایرانی به خاطر محدودیت ‌هایی که دارند، قادر به عرضه این امکانات نیستند و تنها کلاس ‌های پروازی اکونومی و تجاری را ارائه می‌ دهند.

بعضی از مسافران با خرید کلاس‌ های نرخی، می ‌توانند در طول پرواز امکانات بیشتری دریافت نمایند. ممکن است در سال ‌های آینده با راه ‌اندازی ناوگان ‌های جدید هواپیمایی، امکان فروش کلاس پروازی فرست کلاس نیز در پرواز های داخلی برای مسافران فراهم شود. اما در حال حاضر تنها دو ایرلاین ماهان ایر و ایران ایر هستند که امکان فروش بلیط ‌های فرست کلاس را فراهم نموده اند.

 

کلام آخر

در این بلاگ از سایت پته با معرفی هواپیما های فرست کلاس ایران در خدمت شما بودیم. دو شرکت هواپیمایی معروف ایران ایر و ماهان، در طول پرواز های داخلی با دریافت مبالغ بالا کلاس ‌های پروازی درجه یک را در اختیار مسافران قرار می‌ دهند. البته هنوز خدمات کلاس های پروازی داخلی به پای خدمات ارائه شده در ایرلاین های خارجی نمی رسد.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید