شرایط خرید بلیط هواپیما خارجی برای مشمولان سربازی

از سفر بدانید
شرایط خرید بلیط هواپیما خارجی برای مشمولان سربازی

خرید بلیط هواپیما خارجی برای مشمولان سربازی تحت قوانین و شرایط خاصی امکان پذیر است. چنانچه قوانین و مقررات مشمولین سربازی به درستی رعایت شود، سربازان بدون ارائه کارت پایان خدمت می توانند برای انجام سفرهای خارجی اعم از مسافرت های علمی، سیاحتی و زیارتی و … بدون محدودیت اقدام کنند. اما این نکات و شرایط چه مواردی هستند؟ با بررسی جامع شرایط خرید بلیط هواپیما خارجی برای مشمولین سربازی همراه ما باشید.

شرایط خرید بلیط هواپیما خارجی برای مشمولان خدمت سربازی

شاید بسیاری از ما ندانیم که مشمولان سربازی برای خروج از کشور حتی اگر قبل از ۱۸ سالگی پاسپورت خود را برای سفرهای خارجی دریافت کرده باشند، باز هم باید طبق قوانین از سازمان نظام وظیفه مجوز های لازم را کسب کنند.

بنابراین چنانچه در این زمان شرایطی برای مسافرت خارجی برای آنان به وجود آید برای اینکه بدون مشکل بتوانند از کشور خارج شوند باید از سازمان نظام وظیفه مجوز داشته باشند. اما این افراد باید واجد شرایط خاصی بوده و مدارک لازم را تهیه کنند. در ادامه به بررسی شرایط مهم برای خرید بلیط هواپیما خارجی برای مشمولان سربازی می پردازیم.

 

۱. داشتن معافیت تحصیلی

یکی از شرایط اجازه خروج سربازان مشمول از کشور ارائه معافیت تحصیلی است؛ البته در صورتی که 18 سال سن داشته باشند و به دلیل اشتغال به تحصیل هنوز به سربازی نرفته باشند. این افراد می توانند از دانشگاه محل تحصیل خود گواهی معافیت از تحصیل دریافت کنند و از این طریق اقدام به دریافت و درخواست ویزا مسافرتی برای خروج از کشور نمایند.

این موضوع برای مشمولانی صدق می کند که غیبت خدمت سربازی ندارند؛ چنانچه فردی به دلیل نرفتن به سربازی غیبت خورده باشد حتی با ارائه معافیت تحصیلی نمی تواند نسبت به خرید بلیط هواپیما خارجی اقدام کند. متقاضیانی که برگه معافیت تحصیلی خود را از دفاتر خدمات الکترونیکی نیروی انتظامی دریافت کنند می توانند به راحتی به خارج از کشور سفر کنند.

۲. ارائه وثیقه جهت خرید بلیط و خروج از کشور

یکی از شرایط خرید بلیط هواپیما خارجی برای مشمولان سربازی گذاشتن وثیقه به سازمان نظام وظیفه جهت خروج از کشور است. این کار برای اطمینان از بازگشت مجدد فرد در موعد مقرر به کشور اجباری است.

مشمولان نظام وظیفه برای انجام اقدامات مربوط به سفر به خارج باید ابتدا در یکی از بانک های معتبر حساب بانکی باز کنند. در مرحله بعد بسته به نوع سفر که می تواند زیارتی، سیاحتی، تفریحی یا علمی باشد باید مبلغ مشخصی را به حساب بانکی خود به عنوان وثیقه واریز نمایند.

مبلغ مذکور تا زمان برگشت مشمولان از سفر خارج در حساب بانکی آن‌ها بلوکه می شود و دو روز بعد از برگشت به کشور مبدا می توانند مبلغ را از حسابشان برداشت کنند.

جهت استعلام مبلغ دقیق وثیقه برای خارج شدن مشمولان سربازی از کشور باید به مراجع قانونی مرتبط مثل سازمان نظام وظیفه یا پلیس به اضافه 10 و اعلام کشور مقصد و هدف از سفر مراجعه کرد.

 

۳. عدم وجود هرگونه غیبت از نظام وظیفه

یکی دیگر از شرایط عمومی خرید بلیط هواپیما خارجی برای مشمولان سربازی نداشتن غیبت در خدمت سربازی است. وجود هر نوع غیبت غیر موجه سربازان مشمول می تواند باعث پیچیده شدن شرایط خروج آن ها از کشور شود. برای این مورد باید سربازان برگه اعزام به خدمت بدون غیبت را برای سفر به همراه سایر مدارک به مراجع ذی ربط ارائه دهند.

 

۴. گذشتن کمتر از یک از تاریخ فارغ التحصیلی

همان طور که گفته شد مشمولان سربازی که در مدرسه حوزه علمیه یا دانشگاه مشغول به تحصیل هستند برای خروج از کشور نیاز به ارائه گواهی تحصیلی دارند؛ البته متقاضیانی که از تاریخ فارغ التحصیلی آن ها کمتر از یک سال می گذرد می توانند اقدامات مربوط به خرید بلیط هواپیما و دریافت پاسپورت و ویزا برای سفرهای خارجی را انجام دهند.

 

۵. ارائه گواهی معافیت کفالت یا معافیت پزشکی

مشمولانی که هیچ گونه غیبتی از سوی سازمان وظیفه برای آنان صادر نگردیده است و گواهی معافیت پزشکی یا معافیت کفالت را از دفاتر مربوط به خدمات الکترونیک نظام وظیفه دریافت کرده اند، می توانند برای اخذ مجوزهای مربوط به خروج از کشور و خرید بلیط هواپیما اقدام نمایند.

 

نکته مهم: محاسبه سن مشمولیت پسران در سربازی

چنانچه قصد سفر به کشورهای خارجی دارید و نیاز به محاسبه سن مشمولیت برای تعیین وضعیت خدمت سربازی خود هستید، باید بدانید که هر شخص مذکر ایرانی در داخل یا خارج از ایران بعد از ۱۸ سالگی طبق قانون مشمول مقررات خدمت نظام وظیفه می شود.

خرید بلیط هواپیما خارجی برای مشمولان خدمت سربازی

نکات مهم خرید بلیط هواپیما خارجی برای مشمولان خدمت سربازی

تا به اینجای مقاله در مورد شرایط خرید بلیط هواپیما خارجی برای مشمولان سربازی صحبت کردیم؛ در ادامه نکات مهمی را در مورد خروج سربازان مشمول خدمت از کشور بیان می کنیم که دانستن آن ها برای هر فرد مذکر و مشمول سربازی که قصد انجام سفرهای خارجی را دارد ضروری است.

  • تاخیر در برگشت از سفر خارجی مشمولان سربازی باعث ممانعت از خروج آن ها از کشور به مدت ۶ ماه تا یک سال می شود.
  • چنانچه سربازان مشمول به کشور برنگردند تمام مبلغ وثیقه آن ها توسط دولت ضبط می شود.
    نکته: مشمولان می توانند برای دریافت مبلغ وثیقه به همراه مدارک شناسایی به سازمان نظام وظیفه مراجعه نمایند.
  • برای دانشجویان مقطع کارشناسی و بالاتر امکان خرید بلیط هواپیما خارجی مشمول سربازی با ارائه نامه معافیت تحصیلی وجود دارد.
  • معمولا یک سال بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه افراد مشمول خدمت سربازی می شوند، در این حالت برای خروج از کشور می توانند از پلیس ناجا گواهی فراغت از تحصیل دریافت نمایند.
  • خرید بلیط هواپیما خارجی برای مشمولان سربازی جهت سفر به کشور عراق و شرکت در مراسم اربعین با قوانین ما در مورد سایر کشورها تفاوت دارد.
  • طلاب و روحانیون می توانند بدون ارائه کارت پایان خدمت، مسافرت به کشورهای خارجی داشته باشند.
  • برای خروج از کشور تا قبل از رسیدن به سن ۱۸ سالگی نیازی به اخذ مجوز و ارائه وثیقه برای افراد نیست.

 

مدارک لازم برای دریافت گذرنامه مشمولان خدمت سربازی

مشمولان خدمت سربازی نظام وظیفه در صورت واجد شرایط بودن، می توانند بعد از جمع آوری مدارک لازم و اقدامات مربوط به خروج از کشور و دریافت گذرنامه را انجام دهند.

  1. ارائه اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  2. دریافت گواهی اشتغال به تحصیل یا فارغ التحصیل شدن به عنوان مهم ترین مدرک جهت مسافرت های خارج از کشور
  3. دریافت برگه اعزام به خدمت بدون داشتن هیچ گونه غیبت از خدمت از سوی سازمان وظیفه
  4. دریافت و ارائه گواهی معافیت پزشکی یا معافیت کفالت از سوی مراجع مربوطه برای دریافت ویزا و پاسپورت
  5. ارائه برگه فارغ التحصیلی به سازمان نظام وظیفه یا سایر مراجع قانونی برای انجام اقدامات خرید بلیط هواپیما خارجی برای مشمولان سربازی
  6. افتتاح حساب در بانک های معتبر و واریز مبلغ مشخص به عنوان وثیقه و ارائه گواهی یا دفترچه

 

مراحل خرید بلیط خارجی برای مشمولان خدمت سربازی

در این بخش به بررسی هر یک از مراحل خرید بلیط سفر خارجی برای مشمولان سربازی را بررسی می کنیم.

۱. ارائه گواهی اشتغال به تحصیل یا گذاشتن وثیقه

برای این مورد دو حالت مد نظر است:

  • اگر فرد مشغول به تحصیل باشد و قصد انجام سفر به کشورهای خارجی را دارد باید نامه اشتغال به تحصیل را به سازمان نظام وظیفه ارائه دهد.
  • در صورتی که شخص در حال تحصیل نیست و در خدمت سربازی نیز غیبت دارد باید با توجه به مقصد و هدف از سفر خارجی، مبلغ مشخصی را به عنوان وثیقه در حساب جداگانه ای واریز کند. این مبلغ تا زمان برگشت او به کشور مبدا از سوی سازمان نظام وظیفه بلوکه می شود.

۲. دریافت گذرنامه کشور مقصد

خرید بلیط برای مشمولان سربازی

بعد از گذاشتن وثیقه یا ارائه گواهی اشتغال به تحصیل، مشمول مورد نظر باید برای دریافت گذرنامه به پلیس به اضافه 10 مراجعه نماید.

برای این کار باید تمام مدارک شناسایی خود را برای دریافت گذرنامه و پاسپورت موقت به همراه داشته باشد. گذرنامه های موقت برای مدت زمان مشخصی معتبر هستند؛ بنابراین باید در همان بازه زمانی نسبت به خرید بلیط هواپیما خارجی برای مشمولان سربازی اقدام شود.

۳. خرید بلیط هواپیما خارجی برای مشمولان خدمت سربازی 

با دریافت گذرنامه می توان برای رزرو بلیط هواپیما سفر خارجی اقدام کرد. در صورت نیاز در این مرحله می توانید مراحل مربوط به اخذ ویزای کشور مورد نظر را نیز انجام دهید.

۴. آزاد کردن وثیقه

در صورتی که در زمان مقرر و قبل از اتمام تاریخ اعتبار گذرنامه بازگشت به ایران انجام شد می توان به همراه داشتن مدارک شناسایی برای برداشت مبلغ وثیقه اقدام نمود.

 

جمع بندی

در این مقاله تمام نکات مهم خرید بلیط هواپیما خارجی برای مشمولان سربازی، شرایط و مراحل و مدارک لازم را به طور مفصل بیان کردیم. توصیه می کنیم به تمام موراد و نکات دقت نمایید تا در زمان سفر کمترین استرس و خسارت مالی را متقبل شوید.

در پایان اگر شما هم تجربه خروج از کشور را در زمان مشمول خدمت سربازی دارید، می توانید نکات و راهکارهای خود را ما با و سایر همراهان سایت به اشتراک بگذارید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید