استانبول کارت چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

از سفر بدانید
استانبول کارت چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

استانبول یکی از مقصدهای پرتکرار برای گردشگرانی است که قصد دارند خارج از مرزهای ایران به سفر و گشت و گذار بپردازند. اما یکی مهم ترین مسائل در سفر به استانبول، هزینه‌های آن است که می‌توان با اطلاع پیدا کردن از راه‌های خاصی، آن‌ها را به طرز قابل توجهی کاهش داد. یکی از این راه‌ها استفاده از استانبول کارت است.

استانبول کارت، کارت هوشمند حمل و نقل عمومی در استانبول است. شما می‌توانید از این کارت برای سفر با راحتی بیشتر و بودجه کمتر استفاده کنید. انواع مختلفی از این کارت وجود دارد که بسته به اعتبار و نوع آن‌ها، قیمت آن نیز متفاوت است. برای اطلاع پیدا کردن از همه جزئیات درمورد استانبول کارت، تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

استانبول کارت چیست؟

استانبول یکی از شهرهایی است که پس از سفر به آن باید زمان زیادی را صرف رفت و آمد به مکان‌های تفریحی و گردشگری کرده و مسیرهایی را برای بازدید از اماکن تاریخی، طبیعی و مراکز خرید طی کنید. طبیعتا استفاده از تاکسی برای طی کردن همه این مسیرها، هزینه بالایی دارد و استفاده از حمل و نقل عمومی گزینه مقرون به صرفه‌تری است اما شما می‌توانید با استفاده از استانبول کارت حتی هزینه‌های حمل و نقل عمومی‌تان را هم کاهش دهید.

استانبول کارت، کارت حمل و نقل عمومی استانبول، ارزان‌ترین و کارآمدترین راه برای رفت و آمد در استانبول است. با این کارت حمل و نقل که متعلق به شهرداری استانبول و خدمات آن است، شما می‌توانید به کل سیستم حمل و نقل عمومی استانبول دسترسی داشته باشید. کارت حمل و نقل استانبول یا استانبول کارت، یک بلیط توریستی اقتصادی برای سفر در استانبول است. به طور خلاصه، این کارت مانند کارت اتوبوس و مترو برای حمل و نقل عمومی در کشور ما است. از آن‌جایی که این موضوع جزو موارد بسیار مهم در سفر به استانبول است، پیشنهاد می‌شود ادامه مطلب را بخوانید تا از انواع مختلف و نحوه چگونگی دریافت این کارت اطلاع پیدا کنید.

انواع استانبول کارت

انواع استانبول کارت

در کل چهار مدل استانبول کارت وجود دارد. از این چهار مورد، یکی به طور ویژه برای شهروندان ترکیه تهیه شده و به آن کارت ماهانه می‌گویند. یکی برای دانشجویان (برای خارجی‌ها یا افراد محلی که در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل می‌کنند) است که معمولاً به آن کارت دانشجویی یا تخفیف می‌گویند. مورد دیگر برای افراد مسن است که شهروندان بالای 65 سال ترکیه را تشکیل می‌دهند.

کارت چهارم برای مسافران و گردشگران طراحی شده است که استانبول کارت نام دارد. این کارت، چیزی است که شما باید دریافت کنید.

چگونه استانبول کارت تهیه کنیم؟

شما می‌توانید استانبول کارت را از بیش از 2000 مکان، مانند ایستگاه‌های مترو، تراموا، کشتی، مترو و تله کابین، از طریق دستگاه‌های خودکار زرد/آبی یا سیستم‌های فروش بلیط و کیوسک‌های واقع در اکثر ایستگاه‌های اتوبوس عمومی خریداری کنید.

خرید استانبول کارت در فرودگاه

برای گردشگرانی که از طریق فرودگاه نیو استانبول به استانبول می‌رسند یا افراد محلی که در نزدیکی فرودگاه استانبول زندگی می‌کنند، دستگاه‌های زرد/آبی در طبقه ورودی 2- و باجه شاتل فرودگاه، بهترین گزینه برای تهیه این کارت هستند. شما می‌توانید این پیشخوان‌ها را در نزدیکی خروجی پیدا کرده و کارت استانبول خود را از یک دستگاه بلیط به نام Biletmatik واقع در فرودگاه استانبول طبقه 2- که به عنوان طبقه ورودی حمل و نقل عمومی نیز شناخته می شود، خریداری کنید.

همچنین می‌توانید آن را در دفتر بلیط ایستگاه اتوبوس شاتل فرودگاه واقع در همان طبقه خریداری کنید. صرافی‌های مجاز مختلف نیز این کارت‌های ترانزیت را با قیمت‌های مناسب ارائه می‌دهند.

عکس زیر نشان‌دهنده یک Biletmatik است.

خرید استانبول کارت

خرید استانبول کارت در فرودگاه بین المللی Sabiha Gokcen در استانبول

در سراسر جاده از خروجی تا ورودی ترمینال فرودگاه بین‌المللی Sabiha Gokcen کیوسک‌های مختلفی وجود دارد که کارت حمل و نقل استانبول را می‌فروشند. با این حال، اگر هیچ کیوسکی را پیدا نکردید(که بعید است)، می‌توانید پس از خروج از ترمینال از غرفه تراموا و تونل برق استانبول که در ایستگاه عمومی قرار دارد نیز این کارت را تهیه کنید.

توصیه می‌کنیم هنگام رسیدن به فرودگاه، کارت استانبول خود را تهیه کنید زیرا برای رسیدن به مرکز شهر باید از آن در ترانسفر فرودگاه و اتوبوس عمومی استفاده کنید. شما نمی‌توانید برای اتوبوس‌های شاتل یا اتوبوس‌های عمومی پول نقد پرداخت کنید.

خرید استانبول کارت در شهر

اگر نمی‌توانید در فرودگاه کارت بگیرید، نگران نباشید؛ زیرا مکان‌های زیادی در مرکز شهر وجود دارند که این کارت را به شما ارائه می‌کنند. تقریباً همه ایستگاه‌های مترو، تراموا، متروبوس و تله‌کابین این دستگاه‌های خودکار زرد رنگ را دارند که می‌توانید کارت خود را از آن‌ها خریداری کنید. این کارت‌ها همچنین در اکثر کیوسک‌های واقع در نزدیکی مکان‌های عمومی موجود هستند.

میزان شارژ استانبول کارت چقدر است؟

معمولاً خود شهروندان ترکیه‌ای که از استانبول کارت استفاده می‌ کنند برای یک ماه خود این کارت‌ ها را ۳۰۰ لیر ترکیه شارژ می‌ کنند و برای رفت ‌و آمد در مکان‌ های مختلف از آن استفاده می‌کنند؛ اما این مبلغ مسافرانی که فقط چند روز در استانبول هستند و قصد دیدن جاذبه‌های گردشگری را دارند، زیاد است.

بنابراین اگر سفر شما یک ماه طول می ‌کشد بد نیست کارت استانبول را ۳۰۰ لیر شارژ کنید، اما اگر مدت‌ زمان کمتری در این شهر زیبا می ‌مانید می ‌توانید کمتر از این مقدار کارتتان را شارژ کنید. به ‌طور کلی رقم‌های گوناگونی برای شارژ استانبول کارت وجود دارد و هر کس با توجه به نیازی که دارد یا میزان مصرف خود می‌ تواند کارت را شارژ کند.

البته در مسیرهای مختلف استفاده از استانبول کارت هزینه‌های گوناگونی دارد؛ بنابراین بهتر است به این نکته هم توجه کنید و بعد از خروج از ایستگاه ابتدا موجودی کارت را چک کنید تا در صورت نیاز مجدداً آن را شارژ کنید.

 

آیا با استفاده از استانبول کارت کرایه‌ها کمتر می‌شود؟

یک خبر خوب برای افرادی که در سفر خود به استانبول این کارت را تهیه ‌کرده‌اند، داریم. در صورتی ‌که برای رفت‌وآمد در شهر استانبول از این کارت استفاده می ‌کنید، برای بار اول هزینه تعیین ‌شده از شارژ کارت کم می‌شود، اما اگر در دو ساعت بعدی چندین بار از این کارت استفاده کنید، هزینه کرایه شما به ‌صورت پلکانی کاهش پیدا می‌کند و شارژ کمتری از کارت گرفته می ‌شود.

 

بعد از پایان سفر با استانبول کارت چه کنیم؟

استانبول کارت ۲ سال اعتبار دارد؛ بنابراین در سفرهای بعدی خود نیز می‌ توانید مجدداً از آن استفاده کنید. در گذشته مسافرانی که از استانبول باز می ‌گشتند کارت‌ های استانبول خود را به دوستان و اطرافیان نشان می ‌دادند تا در صورت سفر به استانبول از آن استفاده کنند، البته با شیوع کرونا امکان استفاده از کارت دیگران وجود نداشت و تنها در شرایط خاصی افراد می‌ توانستند از استانبول کارت دیگران استفاده کنند.

مزایای استفاده از استانبول کارت

استانبول کارت

به دلیل اینکه استانبول کارت سیستمی طراحی شده توسط شهرداری است، طبیعتا مزایای آن شامل استفاده از تمام خدمات شهرداری استانبول می‌شود. اما علاوه بر آن برخی از ارگان‌ها و شرکت‌ها با استانبول کارت قرارداد بسته و همکاری می‌کنند. به همین خاطر شما می‌توانید از برخی از فروشگاه‌ها یا خدماتی که برای شهرداری نیستند اما با استانبول کارت قرارداد دارند نیز استفاده کنید.
علاوه بر آن، شما برای استفاده از استانبول کارت باید در محیط‌های عمومی استانبول قرار بگیرید و از همین طریق می‌توانید با فرهنگ عامه مردم ترکیه و بافت شهری استانبول آشنا شوید.
همچنین موارد زیر سایر مزایای استانبول کارت هستند:

  • اینترنت رایگان در سطح شهر
  • تخفیف قابل توجه برای بازدید برخی از مکان‌های توریستی و گردشگری
  • استفاده رایگان از برخی تفریحات شهر استانبول
  • راهنمای 24 ساعته به صورت آنلاین
پیشنهاد میکنیم بخوانید
راهنمای سفر به استانبول

قیمت استانبول کارت

همان‌طور که دیدید با داشتن استانبول کارت می‌توانید از مزایا و تخفیف‌های زیادی برخوردار شوید. به همین خاطر طبیعی است که پس از ورود به شهر استانبول، پیش از هر چیز به دنبال خرید این کارت باشید. شما برای خرید یک استانبول کارت، به 6 لیر ترکیه نیاز دارید.

البته باید این نکته را بدانید که با پرداخت 6 لیر، شما فقط اصل کارت را خریداری می‌کنید و در ابتدا هیچ شارژی در کارت وجود ندارد. پس از دریافت کارت استانبول از دستگاه Biletmatik، باید مجدداً استانبول کارت را اسکن کنید تا شارژ مورد نظر را دریافت کرده و بتوانید از مزایای استانبول کارت بهره‌مند شوید. این یک قدم آسان است. کارت خود را اسکن کنید، یک گزینه زبان را انتخاب کنید و پول کاغذی خود را وارد کنید.

چگونه استانبول کارت را فعال کنیم؟

( این قسمت مربوط به دوران همه‌گیری کرونا بوده و اگر دیگر نیازی نیست اطلاعات آن را بدانید، می‌توانید از مطالعه این قسمت صرف نظر کنید)

برای فعال‌سازی استانبول کارت باید استانبول کارت را با کد HES تطبیق دهید. فعال‌سازی کارت استانبول یا ثبت نام استانبول کارت یک فرآیند ساده است. قبلاً می‌توانستید استانبول کارت بخرید و مستقیماً از آن استفاده کنید.

اما در طول همه‌گیری ویروس کرونا، دولت تصمیم گرفت خطرات حمل و نقل عمومی در استانبول را کنترل کند و تصمیم گرفت این کار را با سیستمی به نام HES انجام دهد. بر طبق این سیستم، افراد فقط می‌توانند از طریق کد HES اختصاص داده شده توسط HES App وارد مناطق بسته استانبول شوند.

برای کارکنان ایستگاه‌های مختلف وسایل حمل و نقل، دشوار است که کدهای HES میلیون‌ها نفر را قبل از ورود به ایستگاه بررسی کنند. به همین خاطر دولت تصمیم گرفت تا کارکنان ایستگاه‌ها، به جای بررسی تک تک، کدهای HES را با کارت استانبول تطبیق دهند. فرآیند فعال سازی استانبول کارت اینگونه آغاز می‌شود.

اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، باید فرم ورود را پر کنید. فرم ورود به ترکیه یک کد HES را به شما اختصاص می دهد که می‌تانید از آن برای فعال کردن و تطابق‌سازی با استانبول کارت‌تان استفاده کنید.

شارژ کردن استانبول کارت

همان‌طور که گفته شد استانبول کارت در ابتدا اعتباری ندارد و برای استفاده از کارت باید امتیاز (پول نقد) را در کارت بارگذاری کنید. به سادگی کارت خود را در دستگاه خودکار زرد/آبی قرار می‌دهید، منتظر می‌مانید تا دستگاه کارت شما را اسکن کند و پول نقد را برای بارگذاری امتیازها در کارت واریز می کنید.

همچنین می‌توانید امتیازات کارت خود را از وب سایت استانبول کارت از istanbulkart.istanbul  بارگیری کنید.

اطمینان حاصل کنید که میزان تقریبی اعتبار مصرفی کارت را در طول اقامت خود در استانبول محاسبه کرده و آن مبلغ را به صورت نقدی (بدون سکه) به کارت واریز می‌کنید. زیرا ماشین زرد (متداول ترین دستگاه) هیچ مبلغی را به عنوان باقی‌مانده پول به شما نمی‌دهد. همچنین بهتر است مبلغ تقریبی مورد نیاز برای شارژ کارت خود تا پایان سفر را محاسبه کرده و به همان مقدار استانبول کارت خود را شارژ نمایید. زیرا اگر در پایان سفر مبلغی در کارت شما باقی مانده باشد، صفر کردن موجودی کارت و پس گرفتن پول، فرایند دشواری است.

شارژ کردن استانبول کارت با دستگاه ATM

شما می‌توانید استانبول کارت خود را از طریق دستگاه‌هایی که در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو قرار دارند به راحتی شارژ کنید. برای این کار باید کارت خود را بر روی قسمت شیشه‌ای دستگاه که محل قرار دادن کارت است بگذارید و اسکناس‌های خود را وارد دستگاه کنید. سپس پس از لحظاتی، می‌توانید شارژ استانبول کارت خود را دریافت کنید.
توجه داشته باشید که برای شارژ استانبول کارت خود از طریق دستگاه ATM باید اسکناس‌های شما لیر ترکیه و بدون تا خوردگی باشند.

شارژ کردن استانبول کارت از دکه‌های روزنامه‌فروشی

شما می‌توانید به راحتی با مراجعه به دکه‌هایی روزنامه‌فروشی یا کیوسک‌هایی که در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو قرار دارند، برای خرید و شارژ استانبول کارت خود بدون دردسر اقدام کنید.

نحوه شارژ اینترنتی استانبول کارت

شما می‌توانید موجودی کارت استانبول خود را در دکه‌ها، کیوسک‌ها و دستگاه‌های ATM بررسی کرده و نسبت به شارژ آن اقدام نمایید. اما برای کسانی که دوست دارند همه کارها را به صورت اینترنتی و سریع‌تر پیش ببرند، راهی برای بررسی آنلاین موجودی وجود دارد. برای این کار ابتدا باید اپلیکیشن کارتینگ استانبول را دانلود کنید.

اپلیکیشن استانبول کارت

همان‌طور که گفتیم کارتینگ استانبول دارای یک اپلیکیشن موبایل است که می‌توانید از آن استفاده کرده و امتیازات خود را به صورت آنلاین بارگذاری کنید. این یک برنامه جدید است که اگر به یک اپلیکیشن موبایل علاقه دارید، می‌توانید با جستجوی عبارت «istanbulkart» در اپ استور یا گوگل پلی، آن را بیابید و بر روی تلفن همراه خود نصب کنید.
شما با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید بدون همراه داشتن کارت فیزیکی خود، از استانبول کارت‌تان استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید. این اپلیکیشن امکان پرداخت‌های اینترنتی حمل و نقل عمومی، استفاده از مزایای استانبول کارت و دریافت کد HES که برای دوران پاندمی مورد نیاز است را به شما می‌دهد.

همچنین می‌توانید از اپلیکیشن موبایل استانبول کارت برای شارژ استانبول کارت خود استفاده کنید، موجودی فعلی خود را بررسی کرده و از طریق کد QR حساب دیجیتال خود را شارژ کنید.

از مزایای دیگر اپلیکیشن استانبول کارت این است که:

  • در تلفن‌های دارای NFC، می‌توانید با قرار دادن استانبول کارت خود در پشت تلفن، موجودی خود را بررسی کنید، برای اشتراک درخواست دهید، و سفارشات تکمیلی ایجاد کنید.
  • می‌توانید با کارت‌های بانکی پذیرفته‌شده، سفارش TRY یا اشتراک کارتینگ استانبول را به هر میزانی ایجاد کنید.
  • می‌توانید نزدیک‌ترین مراکز شارژ و پرداخت استانبول کارت را روی نقشه ببینید.
  • این امکان را به شما می‌دهد تا به راحتی جزئیات تراکنش‌های شارژ گذشته، پرداخت و سفارش‌های‌تان را مشاهده کنید.

با کارت گردشگردی استانبول از چه وسایل نقلیه‌ای می‌توان استفاده کرد؟

شما می‌توانید با داشتن استانبول کارت از هر حمل و نقل عمومی شامل: اتوبوس، تراموا، تراموا نوستالژیک، متروبوس، مترو، تله کابین و کشتی استفاده کنید. همچنین زمانی که پروازتان فرود می‌آید و می‌خواهید از فرودگاه به سمت هتل بروید، می‌توانید از اتوبوس‌های فرودگاه سابیها گوکچن و فرودگاه نیو استانبول با داشتن استانبول کارت، استفاده کنید.

حمل و نقل استانبول

همان‌طور که گفته شد استانبول یک شهر توریستی است که پس از سفر به آن باید اوقات خود را صرف طی کردن مسیرهای مختلف برای رفتن به مکان‌های توریستی و گردشگری بکنید. معمولا پیاده‌روی برای طی کردن این مسیرها به دلیل نامناسب بودن هوا در برخی از ماه‌های سال و همچنین طولانی بودن مسیرها، گزینه مناسبی نیست. به همین خاطر شما می‌توانید از گزینه‌های حمل و نقل عمومی مانند تاکسی، مترو، اتوبوس عمومی، تراموا، دلموش و کشتی استفاده کنید. شما با اطلاع پیدا کردن از نقشه راه‌های هرکدام از این وسایل، می‌توانید مانند یک شهروند استانبول، مسیرهای مختلف را برای رسیدن به مکان مورد نظر خود طی کنید.
برای استفاده از حمل و نقل عمومی باید بدانید که با توجه به توریستی و پرجمعیت بودن شهر استانبول، وجود ترافیک‌های شهری در برخی از ساعات روز قابل پیش‌بینی است.

مترو در حمل و نقل استانبول

مترو استانبول در مجموع 9 خط دارد که این خط‌ها تقریبا تمامی نقاط شهر را پوشش می‌دهند. ساعات کاری مترو همه روزه از ساعت 6 صبح الی 12 شب است. هر سفر با مترو حدود 6 لیر هزینه دارد که شما با داشتن استانبول کارت می‌توانید این عدد تا را 4 لیر هم کاهش دهید. یکی دیگر از کارت‌هایی که می‌توانید از آن در مترو استفاده کنید، کارت استفاده محدود چند سفره است. اگر استفاده زیادی از مترو ندارید می‌توانید برای ده سفر از ایم کارت استفاده کنید. برای اینکه سفرهای راحت‌تر و مطمئن‌تری با مترو داشته باشید بهتر است قبل از سوار شدن از نقشه مسیرهای مترو اطلاع پیدا کنید.

تاکسی در حمل و نقل استانبول

تاکسی یکی از روش‌های راحت‌تر حمل و نقل در استانبول است. البته تاکسی درکنار مزیت‌هایی که دارد، معایبی را هم در برمی‌گیرد. برای مثال هزینه سفر با تاکسی معمولا گران‌تر از دیگر روش‌های حمل و نقل است و در ساعات شلوغی ممکن است شما را در ترافیک نگه دارد.

در استانبول شما باید علاوه بر مبلغی که برای کرایه تاکسی پرداخت می‌کنید، به ازای هر یک کیلومتر پیمایش، حدود 3 لیر دیگر بپردازید. به همین خاطر برای استفاده از تاکسی حواس‌تان باشد حتما تاکسی‌هایی را کرایه کنید که دارای تاکسی‌متر بوده و اندازه دقیق مسیر پیمایشی شما را ثبت می‌کنند.
همچنین می‌توانید برای اطلاع پیدا کردن از میزان کرایه تاکسی خود به وب‌سایت taksiyle.com مراجعه نمایید. این سایت زیر نظر دولت ترکیه است و به همین خاطر شما با مشخص کردن مبدا و مقصد خود می‌توانید از مقدار کرایه سفر خود اطلاع پیدا کنید.

اتوبوس در حمل و نقل استانبول

اتوبوس‌ها متداول‌ترین وسایل حمل و نقلی در استانبول هستند. در این شهر بیش از 500 خط اتوبوس و 8000 ایستگاه وجود دارد. البته با توجه به شلوغی استانبول، در سفر با اتوبوس هم ممکن است گاهی به ترافیک بر بخورید.

هزینه جابه‌جایی با اتوبوس تک سفره و دو سفره به ترتیب 6 و 10 لیر است که این رقم با وجود استانبول کارت به 4 لیر کاهش پیدا می‌کند.

تراموا در حمل و نقل استانبول

ترامواها وسایل حمل و نقلی هستند که برای جابه‌جایی در شهر استانبول پیشنهاد می‌شوند. تراموای استانبول دارای 5 خط است که این خطوط نقاط زیادی از شهر را پوشش می‌دهند. به خصوص از خط یک که از برخی از نقاط گردشگری و توریستی شهر استانبول عبور می‌کند، استقبال زیادی می‌شود. همچنین یکی از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر استانبول، تراموای نوستالژی است که واگن‌های برقی قدیمی هستند و به تنهایی یک جاذبه توریستی به حساب می‌آیند. البته در حال حاضر تعداد محدودی از آن‌ها در این شهر در دسترس است.

دلموش در حمل و نقل استانبول

دلموش‌ها همان ون‌هایی هستند که مسافران می‌توانند با کرایه آن‌ها، به نقاط مختلف شهر بروند. با توجه به اینکه ظرفیت این ون‌ها از 8 نفر به بالا است، کرایه آن‌ها می‌تواند تا یک هشتم کرایه تاکسی کاهش پیدا کند و استفاده از آن‌ها برای خانواده‌ها یا گردشگران جمعیتی مقرون به صرفه است. البته توجه داشته باشید که برای استفاده از دلموش‌ها نمی‌توانید از استانبول کارت استفاده کنید و باید پول نقد برای کرایه به همراه داشته باشید.

جدیدترین وسایل حمل‌ و نقل عمومی در استانبول

علاوه بر متروی استانبول که همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ مشغول جابجایی مسافران است، متروباس نیز در این شهر بزرگ ۲۴ ساعته مسافران را جابجا می ‌کند. اگر از مترو باس در استانبول استفاده می‌ کنید، حتماً هنگام خروج باید استانبول کارتتان را در ایستگاه چک کنید تا کاهش هزینه برای شما اعمال شود.

یکی دیگر از وسایل حمل‌ونقل جدید مارماری است که آن‌هم مانند مترو از ۶ صبح تا ۱۲ شب برای جابجا کردن مسافران آماده است. مارماری که همان قطارهای کابلی زیرزمینی است، وظیفه مهمی را برای جابجا کردن مسافران به عهده دارد.

خطوط حمل‌ونقل فری یا رایگان نیز برای مسافرانی مناسب است که قصد تردد در مسیرهای دریایی و آبی استانبول را دارند؛ یعنی درواقع همان اتوبوس‌ های دریایی هستند که برای گشت‌وگذار و دیدن دریا مورداستفاده قرار می‌گیرند.

چگونه از استانبول کارت استفاده کنیم؟

پس از ورود به محل وسایل نقلیه، کارتخوان‌ها را در ایستگاه‌ها یا اتوبوس‌ها می‌بینید، و فقط باید کارت خود را نزدیک دستگاه کارتخوان نگه داشته تا اعتبار مورد نیاز از آن کم شود و شما بتوانید از آن وسیله نقلیه استفاده کنید.

اگر موجودی شما کم باشد یا مشکل دیگری در کارت شما وجود داشته باشد، دستگاه به صورت دیداری یا شنیداری از تراکنش نامعتبر به شما هشدار می‌دهد. اگر همچنان کارت را در ریدر نگه دارید، چندین بار از شما شارژ کم نمی‌شود. اما کارت باید چندین بار برای هر پرداخت اسکن شود. اگر کارت استانبول خود را بالا ببرید و آن را دوباره روی صفحه قرار بدهید، پرداخت دوم انجام می‌شود. مبلغ پرداخت دوم بر اساس نوع کارت شما، وسیله نقلیه‌ای که با آن سفر می‌کنید، خدماتی که دریافت می‌کنید و سیاست قیمت‌گذاری شرکت عضو متفاوت خواهد بود. شما می‌توانید مبلغ و موجودی پرداخت را در صفحه کارتخوان مشاهده کنید.

از آن‌جایی که استانبول کارت یک کارت شناسایی و شخصی و انفرادی نیست، اگر به صورت خانوادگی یا گروهی سفر می‌کنید، می‌توانید فقط یک کارت خریداری کرده و برای چندین نفر از مسافران از اعتبار همان کارت استفاده کنید. یک کارت حمل و نقل استانبول برای حداکثر 5 مسافر قابل استفاده است (اما ما 3 نفر را توصیه می کنیم). پس از پرداخت هزینه مسافر اول، چند لحظه صبر کنید، سپس دوباره کارت را نزدیک دستگاه کارتخوان نگه دارید و برای سایر مسافران این کار را تکرار کنید. توجه داشته باشید که برای کودکان زیر 6 سال نیازی به کارت ندارید.

اکبیل چیست؟

در سال 2009 بود که شهر استانبول تصمیم گرفت تا با استفاده از استانبول کارت، امکانات و مزایایی را برای شهروندان و گردشگران فراهم کند. البته تا پیش از آن هم کارتی شبیه به استانبول کارت در برخی از مکان‌ها و برای برخی از وسایل استانبول مورد استفاده قرار می‌گرفت که اکبیل نام داشت. کارت اکبیل هنوز هم در بعضی از مکان‌های استانبول مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین خاطر در برخی از فرودگاه‌ها و کیوسک‌ها تابلوهایی با نام اکبیل قرار دارند. همچنین برخی از فروشگاه‌ها همچنان از لوگوی اکبیل روی کیوسک‌های خود استفاده می‌کنند.

کارت آبی چیست؟

کارت آبی یا بلوکارت، یکی دیگر از کارت‌های خدماتی است که شما می‌توانید از آن در شهر استانبول استفاده کرده و از مزایایی بهره‌مند شوید. البته این کارت تفاوت‌هایی با استانبول کارت دارد. مزیت بلوکارت این است که به مدت 30 الی 180 روز اعتبار دارد. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود که اگر برای مدت طولانی در استانبول اقامت دارید، حتما از این کارت استفاده کنید. اما عیب آن در مقایسه با استانبول کارت این است که برخلاف کارت گردشگری استانبول، کارت آبی شخصی بوده و تنها یک نفر می‌تواند از آن استفاده کند. قیمت بلوکارت هم تقریبا بیش از 200 لیر است.

شرایط استفاده از استانبول کارت در دوران کرونا چگونه است؟

پس از شیوع بیماری کرونا و همه‌ گیر شدن آن شرایط استفاده از استانبول کارت مقداری تغییر کرد. در گذشته هر کس می‌توانست با استانبول کارت کرایه خود و افراد دیگر را حساب کند، اما با شیوع کرونا ابتدا تصمیم گرفتند که هر کس فقط بتواند از کارت خودش استفاده کند تا بهداشت رعایت شود و از شیوع کرونا جلوگیری شود، اما مجدداً با اعمال واکسیناسیون اجازه دادند که هر کس با یک کارت بتواند کرایه سه نفر را حساب کند، اما نکته دیگری که هنگام استفاده از استانبول کارت مشکل ‌ساز شده بود، سینک کردن استانبول کارت با HES Code بود.

به‌این‌ ترتیب افرادی که از استانبول کارت استفاده می‌ کردند، حتماً باید حس کد خودشان را با استانبول کارت سینک می‌ کردند، اما این تصمیم هم برای افراد مسن مشکل‌ ساز شده بود. چرا که ابزارهای الکترونیکی لازم برای سینک کردن نداشتند یا توانایی انجام این کار را هم نداشتند.

به این صورت تصمیم گرفتند تا کارت ‌هایی را صادر کنند که یک‌بارمصرف باشد و بدون حس کد باشد، اما خوشبختانه با کاهش بیماری کرونا کارت ‌های یک بارمصرف کمتر شدند و گردشگران و شهروندان ترکیه بدون نیاز به کارت ‌های یک‌بار مصرف می ‌توانند از استانبول کارت‌ های معمولی استفاده کنند.

نکته: حس کد یک شماره ۱۰ یا ۱۲ رقمی است که به تمام شهروندان ترکیه در زمان شیوع کرونا داده‌شده بود. این کد دارای اطلاعات هر فرد به‌ صورت جداگانه بود و نشان می ‌داد که فرد موردنظر به بیماری مبتلا شده، سابقه تزریق واکسن دارد یا خیر. با استفاده از این حس کد از حضور افراد بیمار به مکان‌ های عمومی جلوگیری به عمل می‌آمد و آمار دقیق بیماران محاسبه می‌ شد.

 

نکات مهمی که باید درباره استانبول کارت بدانید

اگر می ‌خواهید به استانبول سفر کنید و بلیط پرواز خودتان را تهیه‌کرده‌اید، بهتر است به فکر خرید استانبول کارت هم باشید، اما به خاطر اینکه باید ابتدا وارد استانبول شوید تا بتوانید این کارت را تهیه کنید. بهتر است به این نکات توجه داشته باشید.

  • آخرین اخبار مربوط به شیوع کرونا در استانبول را مطالعه کنید تا در صورت لزوم با شرایط خرید جدید استانبول کارت آشنا شوید.
  • بیش از مقدار مورد نیاز استانبول کارت را شارژ نکنید.
  • به‌خوبی از استانبول کارت مراقبت کنید تا گم نشود.
  • از قرار دادن آن در کنار وسایل مغناطیسی خودداری کنید. چراکه ممکن است کارت بسوزد و شارژ آن نیز از بین برود.
  • کودکانی که سن آن‌ها کمتر از ۶ سال باشد، بدون استفاده از استانبول کارت و پرداخت هزینه می‌توانند از حمل‌ونقل عمومی در استانبول استفاده کنند.
  • به خاطر تفاوت قیمت متروها در استانبول، قبل از خروج حتماً کارتتان را اسکن کنید تا هزینه دقیق از آن کسر شود و ماکسیمم هزینه از شارژ شما کم نشود. بعضی از این خطوط مترو متعلق به شهرداری نیستند و کرایه آن‌ها بالاتر است؛ اما بعضی متعلق به شهرداری بوده و کرایه آن‌ها کمتر است.
  • هنگام ورود و خروج به متروبوس در استانبول حتماً کارتتان را اسکن کنید تا بر اساس مسافتی که طی کرده‌اید از شارژ کارتتان کم شود.
  • در صورتی‌ که از شارژ استانبول کارت شما باقی‌مانده و از استانبول به ایران برگشته‌اید، نگران نباشید می‌توانید برای سفرهای بعدی از آن استفاده کنید.

 

استانبول کارت چه امکاناتی دارد؟

استانبول کارت به دلیل اینکه از طرف شهرداری صادر می ‌شود علاوه بر کلیه خدمات حمل‌ و نقل شهرداری در مکان‌های دیگری هم قابل‌استفاده است. بعضی از شرکت‌ ها و ارگان‌ ها نیز استفاده از استانبول کارت را برای پرداخت ساده ‌تر را فراهم نموده‌اند. ازجمله خدماتی که با استفاده از این کارت می ‌توانید در استانبول دریافت کنید، می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پرداخت کرایه کشتی‌ های درون شهری
  • استفاده از تله کابین
  • پرداخت هزینه دستشویی‌ های پولی
  • استفاده از تمام وسایل حمل ‌و نقل عمومی در استانبول
  • پرداخت هزینه در ۳۰ فروشگاه استانبول

 

کلام آخر

اگر قصد سفر به استانبول و گشت و گذار در مکان‌های مختلف را دارید، نمی‌توانید همه این کارها را پیاده انجام دهید و تاکسی هزینه زیادی برای شما خواهد داشت. بنابراین، گرفتن استانبول کارت ممکن است یک انتخاب عاقلانه باشد. این کارت به شما این امکان را می‌‌دهد تا از بسیاری از روش‌های حمل و نقل به راحتی استفاده کنید. به دلیل اینکه اکثر خدمات حمل و نقل در استانبول پول نقد نمی‌پذیرند، شما به کارت الکترونیکی یا بلیط نیاز دارید. کارت حمل و نقل استانبول برای همه نوع حمل و نقل معتبر است و به همین دلیل نیازی به خرید بلیط جداگانه برای هر نوع حمل و نقل نیست. شما می‌توانید قبل از سوار شدن به اتوبوس، از زحمت صف کشیدن برای خرید بلیط یا موجودی گرفتن خود را رهایی دهید. با استانبول کارت شما می‌توانید به کل زنجیره حمل و نقل عمومی در استانبول دسترسی داشته باشید.

سوالات متداول

  • کدام استانبول کارت برای گردشگران بهتر است؟

از بین چهار نوع کارت، کارتینگ استانبولی Anonymous بهترین گزینه برای گردشگران و مسافران است.

  • آیا می‌توان بازپرداخت دریافت کرد؟

هنگام خرید استانبول کارت، مبلغی را برای خرید خود کارت پرداخت می‌کنید که قابل استرداد نیست.

اما اگر هنوز موجودی در کارت خود دارید، می‌توانید بازپرداخت کنید، اما این یک روند طولانی است. شما باید فرم بازپرداخت استانبول کارت را در وب سایت آن پر کنید، یا باید به یکی از دفاتر اصلی IETT بروید و منتظر بمانید تا بررسی‌های لازم را انجام دهند. آن‌ها شماره IBAN شما را می‌خواهند و ظرف 5 روز کاری مبلغ مورد نظر را به شما بازپرداخت می‌کنند.

  • کارتینگ استانبول چه زمانی به پایان می‌رسد؟

از زمانی که کارت خود را دریافت می‌کنید 3 سال دیگر زمان تا منقضی شدن اعتبار کارت‌تان دارید؛ مگر اینکه استانبول کارت خود را شارژ کنید.

  • آیا می‌توان استانبول کارت را آنلاین خرید؟

بله، شما می‌توانید آن را از طریق وب سایت رسمی خریداری کنید، اما برای تحویل به آدرس شما، مدتی زمان می‌برد. اگر عجله دارید بهتر است آن را از دستگاهی در نزدیکی ایستگاه تهیه کنید.

 

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید